irenehuijbers.reismee.nl

Ik leef nog

Het is alweer een tijdje geleden en op aandringen van ons pap zal ik weer een verhaal schrijven over mn belevenissen in Engeland.


11 januari ben ik met Loïs naar de film ’12 years a slave’ geweest, was een hele mooie en zeker indrukwekkende film! 18 januari zijn we met wel 20 man uit eten geweest bij Smith and Western voor Loïs haar verjaardag, een mooi maar druk restaurant waar ze heerlijke spare-ribs hebben, haha. Hierna zijn we met zijn allen nog even naar de pub The Vestry gegaan om een drankje te doen. De dag erna, waarop Loïs echt jarig was, zijn we met een aantal een eindje gaan wandelen, langs het kanaal van Chichester af naar de haven. Het was heerlijk weer en even eruit zijn was lekker. Daarna hebben we cupcakes gebakken en voor haar gezongen, was erg gezellig!


25 januari ben ik met Margot, Denise, Eva, Rosalie en Loïs naar Portsmouth gegaan om te schoppen. En ‘savonds hebben we bij Jamie’s Italian gegeten, dit was echt heeeerlijk! Ik had een lekkere spaghettie en als toetje een fudge brownie, helaas had Loïs de helft met de fudge kwamen we op het eind achter haha, maar hij was alsnog lekker.


Die woensdag had ik weer een basketbal wedstrijd en deze hebben we weer gewonnen! De andere meiden zijn (in tegenstelling tot mij) erg goed en daarom zijn we ook door naar de nationale kwartfinale!!


10 januari was het zover, Denise en ik gingen met mijn geschiedenisgroep naar Polen toe voor 4 dagen. Om 4:15 moesten we klaarstaan voor het College, om 13:00 arriveerden we in het hotel in Krakow, voor de prijs een top hotel, Denise en ik hadden samen een kamer. Het hotel lag op een perfecte locatie, binnen 5 minuutjes lopen sta midden in het centrum. Die middag hebben Denise en ik de stad een beetje verkend en ik heb natuurlijk foto’s gemaakt, het is een erg mooie stad en we hadden geluk met het mooie weer, volop zon! ‘Savonds hebben we gegeten bij het hard rock cafe en daarna nog een lekkere cocktail gedronken in een barretje, daarna zijn we voldaan naar bed gegaan.


Dag 2 gingen we naar Auschwitz, wat allemaal heel indrukwekkend was. We gingen eerst naar Auschwitz 1 met het busje, hier kregen we een rondleiding door het werkkamp. Alle barakken die er stonden waren nog originele en onze gids kon alles heel goed en met een goede impact vertellen. Rond half 1 gingen we met het busje naar Auschwitz 2 oftewel Auschwitz Birkenau, dit is het vernietigingskamp met het bekende gebouw waar het spoor onderdoor naar binnen komt. Dit was nog indrukwekkender, ook hier hadden we weer een gids die alles perfect wist uit te leggen. Na een lange dag kwamen we terug aan in het hotel en hebben Denise en ik een restaurant uitgezocht waar we het echte Poolse eten eens konden proberen, ik had uiensoep vooraf, Pierogi als hoofdgerecht, dit is een soort pastagerecht met in de helft een vleesvulling en in de andere helft een kaasvulling. Als toetje hadden we cannelloni gevuld met witte chocolademousse het was allemaal erg lekker. ’s Avonds hebben we een flesje wodka gekocht en deze met cola in de hotelkamer opgedronken, waarna we nog uit zijn gegaan in een karaoke bar in het centrum waar ook andere klasgenootjes waren, terug in het hotel hebben we het nog gezellig gemaakt in een van de hotelkamers en rond een uur of 3 (woepsie) lagen we in bed.


Dag 3 kregen we een tour door de Joodse wijk, het Ghetto gedeelte, Schindler’s factory en een holocaust surviver talk. Ik was de hele morgen nog erg moe van de avond ervoor (eigen schuld dikke bult zegt ons moeder dan) maar ik heb toch alles goed meegekregen. Vooral de survivor talk was indrukwekkend, het was een man van een jaar of 75 die met behulp van een tolk zijn verhaal vertelde. Zelfs nu na al die jaren had hij het er nog erg moeilijk mee om te vertellen hoe hij WW2 heeft ervaren, vooral als het over zijn familie ging. In Schindler’s factory kregen we een rondleiding door het grote en langdurende museum wat gevestigd was in het originele administratiegedeelte van zijn fabriek, de echte fabriek is helaas in geen staat meer om naar binnen te mogen. Die avond hebben we pizza gegeten en zijn we weer lekker op tijd gaan slapen.


De laatste dag, donderdags, moesten we om 8:30 klaar staan om weer naar Engeland terug te gaan. Om half 5 was ik terug en voelde het echt als thuis komen.


16 februari was het half term, onze carnavalsvakantie. Zondag de 16e heb ik met Loïs en Nadine over de oude stadsmuren van Chichester gelopen, het was weer heerlijk weer en de bloemetjes beginnen alweer te bloeien ondanks dat het midden in de winter is haha. Woensdag de 19e ben ik met Nadine, Loïs en Denise naar Eastbourne en the white cliffs gegaan. Dit was erg winderig, behoorlijk fris maar ook weer heel mooi om te zien. We zijn door een taxi afgezet bij Beachy head, de hoogste cliff. Hier hebben we een uurtje gewandeld langs de krijtwitte kliffen waarna we ons hebben opgewarmd aan een warme chocolademelk in het cafetje en een taxi naar Eastbourne hebben genomen. Hier zijn we heb mooie piertje opgelopen, waar het vol loopt met oude mensen. In het centrum even gewinkeld en lekker uit eten geweest. Het was weer een zeer gezellige en geslaagde dag.


Donderdag de 20e zijn we met een grote groep op stap gegaan naar de club Tiger tiger in Portsmouth, een hele mooie club met goede muziek en een topsfeertje. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en het was zeker voor herhaling vatbaar.


Afgelopen zondag heb ik met Loïs en Daan de fiets gepakt en zijn we naar de heuvel Kingley Vale, op 20 minuten fietsen buiten Chichester gefietst. Hier volgden wij natuurlijk niet het pad maar liepen we door de schapenweide de bult op. Waar je (met goed weer) een heel mooi uitzicht hebt over Chichester en de kustlijn, helaas hadden wij een nogal grijze lucht en wat miezer. We hebben gelunched en zijn daarna gauw weer naar beneden gelopen omdat we bijna omver geblazen werden door de harde wind. Ik vond het heerlijk om weer een eind te kunnen fietsen want geloof het of niet, dat mis ik wel hier hoor!


Komende woensdag moet ik het CAE Cambridge examen maken, ik heb hiervoor op school goede training en oefeningen voor gedaan dus ik hoop dat het allemaal goed komt. Vrijdags heb ik hier het mondelinge examen nog van. Zaterdag ga ik met Denise en nog wat andere met een door het College georganiseerde trip naar Bath, ik ben erg benieuwd. Dit word een behoorlijk druk weekje dus ik ga nu maar lekker slapen, ik zal m’n energie nog nodig hebben.


In april komen mama, tante Nelly en tante Jeanne me opzoeken. Ik heb erg veel zin om ze allemaal weer te zien en om de 10e weer voor 10 daagjes terug te gaan naar Nederland (dan heb ik 2 weken vakantie) en m’n lieve vriendinnetjes en familie weer te zien.


Voor nu goodbye and see you in April!


Hugs and kisses

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!